0:00
/
Festival Fanfare van Nicolas J. Perrini

B4 Wagnertuba

EN

” Having a fantasy does not mean making something up, it means making something out of things” Thomas Mann.

Richard Wagner was looking for an instrument that would combine the tone color of the horns and the trombones in the Ring Cycle (Valhalla leitmotif). After a long search in Bohemia, France, and Germany he found what he was looking for in Berlin at the wind instrument factory of Carl Wilhelm Moritz. Richard Wagner commissioned the company C.W. Moritz to build a quartet of 2 single B b and 2 single F Wagner tubas, with different cylindrical bores.

The current conical construction is usually equipped with a cylindrical bore or bell that is far too large and therefore lacks Richard Wagner’s original sound concept. This is one of the reasons why today’s tubas have poor intonation. The cylindrical part of the B b and F tubas should therefore be different in order to ensure the tone color and intonation desired by Richard Wagner. The B flat Wagnertuba therefore has a smaller  bore as the F tuba. Both are wider than the currently measures used for the French Horns nowadays. Only the fourth valve on the tuba is able to do justice to the B b or F score.

For professional and practical reasons, the tubas have a straight bell. The sound doesn’t go sideways, but upwards like a bass tuba. This allow the Wagner tubas to be played on both sides of the orchestra without acoustic disadvantages. The straight bell has no tonal disadvantages, but rather has significant advantages when the four Wagner tubas of the horn group and the entire orchestra play together.

DE

” Fantasie haben heißt nicht sich etwas auszudenken es heißt, sich aus den Dingen etwas machen.”  Thomas Mann.

Richard Wagner suchte nach einem Instrument, die die Klangfarbe im Ring des Nibelungen der Hörner und der Posaunen zusammenfügen sollte (Walhalla Leitmotiv).

Nach langem suchen in Böhmen, Frankreich und Deutschland wurde er fündig in Berlin bei Carl Wilhelm Moritz. Richard Wagner. R.W. lies sich beim C.W. Moritz ein Quartett aus 2 einfache B und 2 einfache F sogenannte Wagner – Tuben  mit unterschiedlicher zylindrischer Mensur bauen.

Dabei ist die heutige konische Bauart meistens mit einem viel zu großen Mensur bzw. Schall versehen und verfehlt die ursprünglich Klangvorstellung von Richard Wagner. Mit einem Grund, warum die heutigen Tuben sehr schlecht Stimmen.
Deswegen soll der zylindrische Teil der B und F Tube unterschiedlich sein um eine von Richard Wagner gewünschte Klangfarbe und Intonation zu gewährleisten. Es reicht lediglich ein 4. Ventil an der Tube um die B oder F Partitur gerecht zu werden.

Die Tuben haben aus professionellem Grund und praktische Sicht einen geraden Schall. Der Klang geht nicht seitlich weg, dafür wie eine Tuba nach oben. So kann man ohne akustische Einbüße die Wagner Tuben auf beiden Seiten des Orchesters spielen. Der gerade Schall hat keinen klanglichen Nachteil, dafür aber wesentliche  Vorteile im Zusammenspiel der 4 Tuben, der Horngruppe und das gesamte Orchester.

ES

Tener una fantasía no significa inventar algo, significa hacer algo a partir de las cosas..” Thomas Mann.

Richard Wagner buscaba un instrumento que combinara el timbre en el anillo del Nibelungo de los cuernos y los trombones (leitmotif de Walhalla).
Después de una larga búsqueda en Bohemia, Francia y Alemania, encontró lo que buscaba en Berlín con Carl Wilhelm Moritz. Richard Wagner. R.W. leer en el C.W. Moritz construye un cuarteto de 2 B simples y 2 F simples llamados tubos Wagner con diferentes longitudes cilíndricas.

El diseño cónico actual suele estar provisto de una longitud de escala o un sonido que es demasiado grande y pierde la idea original de sonido de Richard Wagner. Con una razón por la que los tubos de hoy se funden muy mal.
Es por eso que la parte cilíndrica del tubo B y F debe ser diferente para garantizar un timbre y entonación deseados por Richard Wagner. Todo lo que se necesita es una cuarta válvula en el tubo para adaptarse a la puntuación B o F.
Por una razón profesional y un punto de vista práctico, los tubos tienen un sonido directo. El sonido no va de lado, sino hacia arriba como una tuba. Para que pueda tocar las tubas de Wagner en ambos lados de la orquesta sin ninguna pérdida acústica. El sonido directo no tiene ninguna desventaja tonal, pero tiene importantes ventajas en la interacción de las 4 tubas, la sección de trompa y toda la orquesta.